Blog

Kategoriler

Yeni Yorumlar

Çok Okunanlar

Popüler Etiketler

Arşiv

M&N'den Haberler

Blog > Mekan Doktoru

18Oca

İnsan psikolojik varlıktır ve mekan onu motive eder

Mekan Doktoru | 0 yorum | 18 Ocak 2010 - 11:29:20 | Yazdırın | 

Duyularımız mekanı algılamaya ,doğru bir mekan tasarımı ise motivasyon yaratır

İnsan duygularıyla ve hissettiği biçimde yaşar ve her konuda motivasyona ihtiyacı vardır,bununla beraber de sosyal bir varlıktır , paylaşmayı sever,diğer canlılardan bizi ayırt eden en önemli özelliğimizdir. Kendini korumayı bilir. Yaşam koşullarından korunmak için zorunlu ihtiyaçlarını gidermiş ve kendine bir mekan yaratmıştır ve mekan olgusu böyle başlamıştır.

Her insanın amacı , beslenme sorununu giderdikten sonra , rahat edebileceği huzurlu bir mekan ile kendine bir yuva kurmak olmuştur, iş böyle olunca insanın doğasında var olan kendini rahat ettirmek isteği ile tatmin olamayan yapısıyla daha iyiyi arayarak kendine daha güzel mekanlar yaratmak istedi.Çünkü iyi bir mekan bir motivasyon aracıydı onun için.Peki Motivasyon nedir? Etkilenme , ve etkiye tepkimidir?

Motivasyon, herkesin problemidir. Hayatta ne yapıyor olursak olalım yada önem ve güç derecemiz ne olursa olsun, insanların mutlaka motive olmaya ve bunun sonucu mutlu olmaya ihtiyaçları vardır.Motivasyon bir güçtür. insanların motive olmaları için , Kişiyi ve kişileri güdüleyenler hakkında bir şeyler bilmeniz ve onların gereksinimlerini tatmin etmeniz gerekir o kişi için nelerin önemli olduğunu düşünmemiz , sonra da bu isteklerine seslenecek bir yaklaşım oluşturmamız gerekir.

Motivasyonu oluşturmanın en etkili yolu çıtayı yüksek tutmaktır. Büyük amaçlar büyük motivasyonlar üretir .Motivasyon tıpkı güzellik gibi, ‘’bakanın gözlerindedir , ne gördüğüdür’’.. O nedenle, her insanın motivasyon ölçütü aynı değildir.

Baktığımızın eğer farkına varırsak,gördüklerimizle yaşar ve onu isteriz.MEKANIN oluşumu ise sahip olmak çabası ile çok mücadele ve emek sarf ederek gerçekleşmiştir.

Savaşlar ve varlıklara sahip olmalar ile dünya birçok olayları yaşadı ve deneyimlendi.Güzellik için çok kanlar döküldü.Ve sonunda bunca olaya karşı ,sanat gelişti ve önemi anlaşıldı,

Çok eskilere döndüğümüz de , krallık veya firavunluk dönemlerinde , statü belirleyen ve zenginlik timsali olan saraylar, ihtişam ve gösteriş dolu mekanlar, gücünün sınırlarını anlatmak isteyen statü belirginleştiren ögelerdi.İhtişam –güzellik –estetik Gelişimini tarihin zaman akışıyla beraber yaşadı.
Dünyamız Ortaçağda yaşadığı kübik formlardan geçerek ,15.yy da Rönesans dönemi yaşadı ve bu insani değerlerin ön plana çıkması ile medeniyetin bir dönüm noktası oldu, duyma tarzımız,düşüme tarzımız, din konularımızda derin değişikliklere sebep oldu.Rönesans dönemi Gotik ile birlikte bir ihtilal şeklini aldı .Avrupayı etkileyen bu akım bazı ülkelerde daha çabuk benimsenmiş ve süratlice uygulanmıştır ,İlim ile sanatın birleşmesi zekanın hissesini çoğaltmış, içgüdülerin ve duyguların kıymetini azaltmıştır ve plastik oyunların kaidesi olmuştur adeta. Ve Biz bireysellik ile mekana daha da önem verdik, Endüstrileşme ile birlikte tüketim ve üretim biçimlerimiz gelişti ve değişti ve hatta yeme alışkanlıklarımız farklı bir kültür olarak ortaya çıkmaya başladı.

Çağdaş insanının zevkleri de olgunlaştı ve ortaya ne istediğini bilen bilinçli toplum oluştu,1950 li yıllarda Bauhous ekolü ile ortaya çıkan bireysel kreatif değerler gelişti,bireysellik daha ön plana çıktı.Tercihler artık kendi beğenisiyle ve özümsediği kültürün yansımaları ile hayata geçti. Kendi mekanını kendi emek vererek yarattı ,daha rafine daha seçici beğeniler oluştu. Eskiden başkaları için yaşanılan hayatlar , gösteriş için hazırlanmış mekanlar, yaşam biçimlerini kalabalık büyük aileden , çekirdek aile yaşam biçimlerine dönüştürdü . Bundan dolayı büyük kentlere göç ile beraber kentlerin nüfusunun artması ile Daha ekonomik çözümlere gidildi ,gelişen iktisadi yapı ve nufusun artması ile kadının da çalışama hayatına katılmasıyla,mekanların küçülmesine , eşyaların daha portatif az yer kaplayan , çok fonksiyon taşıması gibi özellikleri tercih edildi , bunun toplumun yaşama biçimine büyük etkisi oldu.

İnsanoğlu; sadeliği seçer veya lüksü seçer , bu bizim kim olduğumuz veya hayata bakışımızdır.

Mekansız insan , insansız mekan olması nasıl mümkün değilse , trendler ve stiller de hayatımızın bir akışı olmuştur adeta , bunun neticesi ise hep bir bıkmışlık,monotonluk, görülmüşlük vede farklı olmak arzusunun bizleri körüklemesi ile ortaya çıkmıştır. bizler ve sizler bunun için çalışırız.Daha iyi bir statü ve bunu gösterecek etki yaratacak bir mekan isteriz.Bu bizim yaşam hedefimiz olur ve bizi motive eder. Yaşanan yer ; işyeri , konut , otel,restoran,mağaza vb olabilir, Kullanım Amacı ne olursa olsun . İçinde yaşanan yer; huzurlu , prestijli, kullanışlı bir mekan olması hep arzu edilmiştir.

Zamanla modayla gelişen İçmimari anlayış , daha iyiye doğru gitmeye başlamış ve hatta mükemmele doğru bir yolculuğa çıkmıştır. İnsanların rahat edeceği huzurlu hissedecekleri daha kullanışlı mekanlar yaratmak için çalışmalar araştırmalar yapmaktadır. İnsan düzenden hoşlanır, düzen içinde sadelikle yaşayabilmek için detaylar en aza inmiş,karmaşadan uzak ,gözü ve bedenini çok yormayacak mekanlar istemektedir.

MEKANIN TASARIMINDA ETKİ EDEN KONFOR FAKTÖRLER NEDELERDİR?

Konforumuzu sağlayan 5 duyumuz , duymak, hissetmek, tatmak, dokunmak, görmek mekanda insanın beklentilerini en iyi şekilde vermelidir.

BUNLAR,Işık düzeni( gece ve gündüz olarak aydınlatmanın doğru bilinç ile yapılması) kapalı, gün ışığı almayan mekanlarda , suni ışık ile farklı ışık efektlerini kullanarak farklı görüntüler elde edilebilir.Seçilen aydınlatma armatürü estetik olarak göze hoş gelmeli ve mekanın kimliğini yansıtmalıdır.

  1. Isı konforu( iyi ısıtılmamış veya soğutulmamış bir mekan insana huzur vermez, olumsuz etkiler.
  2. Kullanılan malzemelerin soğuk ve sıcak malzemeler ile donatılmış olması( ahşap- metal – kumaş- ve yumuşak dokular vb)insanın konfor alabileceği faktörlerdir.
  3. Göze beğeniye hitap eden ,güncelleşmiş eskimemiş biçimler formlar .İnsana heyecan verir.
  4. Renk , mekanın konumuna göre seçilmiş ,mekanın atmosferini belirleyen ,beğenilere hitap eden ve etkileyen önemli bir unsur.Hacmin atmosferini ve psikolojisini etkiler.
  5. Ses yalıtımı, gürültü çok önemlidir iyi çözülmediğinde konsantrasyon bozukluğuna ,strese neden olur.

RENGİN MOTİVASYONA ETKİSİ NEDİR?

öncelikle renklerin anlamlarından biraz bahsetmek istiyorum.

Kırmızı: Sağlığı muhafaza etme, güç, fiziksel enerji, dinçlik, tehlike ve cesaret.
Turuncu: Cesaretlendirme, konsantre olma kabiliyetini güçlendirme, dikkat çekme, uyum yeteneği ve teşvik etme yeteneği.
Pembe: Hassas duygular, duygu karışımları, rahatlama ve gevşeme, ahlak ve şeref duyguları
Sarı: Güneş, düşünce gücü, akıl, hareket, iletişim ve güven.
Siyah: Evren ve uzay boşluğu.
Kahverengi: Yeryüzü, toprak ve bereket.
Yeşil: Para, şans, finansal alanda başarı, hareketlilik, iç huzuru.
Mavi: Okyanus, uyku, alacakaranlık ve gökyüzü.nü temsil eder.

Bu sebeple Renklerin motivasyon üzerinde etkisi olduğu bilinen bir gerçek. Üzüntülüyken farklı, mutluyken farklı renklerde kıyafetler giymeyi tercih ederiz. Renkler hayatımızda düşündüğümüzden daha fazla güce ve etkiye sahiptir.

İş dünyasında ise yavaş yavaş renklerin insanlara ve iş süreçlerine olan etkisi konusunda bir bilinçlenme görülüyor, Renklerin insanların enerjisine ve motivasyonuna katkı sağladığı, renklerin hem yaşamda hem de işyerinde bilinçli olarak kullanılmasının başarıya katkıda bulunduğunu belirtiyorlar.

Örneğin.

(Bir mekanda enerji ve hız yaratmak için yani ‘‘Çok hareketli ve insan trafiğinin çok yoğun olduğu işyerlerinde kırmızı ve tonları kullanılmalı. Fast food'da restoranlarda olduğu gibi..

Yöneticilerin, bilim insanlarının, yazar ve düşünürlerin çalıştığı mekanlarda ise sarı renk, ön plana çıkarılmalı. Bu da ( sukunet- huzur )verir.

Uzun süreli oturulacak restoranlarda yeşil tonları tercih edilmeli. Bekleme salonları, fuayeler yeşil ve fıstık yeşiline bakan renklerde tasarlanmalı.Daha dinlendirici bir mekan oluşturulabilir.

İletişim sektöründe halkla ilişkiler, basınla ilgili mesleklere yönelik işyerlerinde mavinin özel tonlarının, kullanılması iletişimi ve diyaloğu kolaylaştır ,. ifade edilme rengidir.)

Nursema Öztürk/ Y.İçmimar
Beykent Üniversitesi Öğr. Görevlisi
nursema@monofis.com

Bu yazı hakkında yorum bulunamamıştır. İlk yorumu siz ekleyebilirsiniz >

Yazıya Yorumunuzu Ekleyin

* Takma ad kullanabilirsiniz

* Yorumunuzda görülmeyecektir

 Evet   Hayır* Her defasında yeniden girmemeniz için